Renkens auto-onderdelen verkoopt nieuwe en gebruikte auto-onderdelen. Door de groei van het bedrijf was er nood aan een nieuw magazijn. Frisomat is verantwoordelijk voor de bouw van dit stalen magazijn. Wij spraken met Ronald Renkens, zaakvoerder van Renkens auto-onderdelen b.v. en vroegen hem naar zijn samenwerking met Frisomat.
Magazijn voor auto-onderdelen
PROJECTGEGEVENS
Bouwoplossing: | |
Klant: | Renkens auto-onderdelen b.v. |
Locatie: | Venray, Nederland |
Oppervlakte: | 1800 m² |
WIE IS RENKENS AUTO-ONDERDELEN
Kunt u kort vertellen wat de core business van uw bedrijf is en wat u beschouwt als de grootste uitdagingen?
Wij verkopen nieuwe, maar voornamelijk gebruikte auto-onderdelen. Oude of schadeauto’s kopen we veelal in van automotive bedrijven maar ook van particulieren. Vervolgens demonteren we de auto’s in onze werkplaats, waarna we de nog bruikbare onderdelen opslaan in ons magazijn en vervolgens verkopen.
De verkoop van onze auto-onderdelen gebeurt zowel op locatie in ons magazijn alsook via onze webshop. Onze grootste afnemers zijn schadebedrijven, autobedrijven, handelaren en particulieren.
INITIËLE BEHOEFTE
Wat was de initiële behoefte binnen uw organisatie om samen met Frisomat een magazijn te bouwen?
Tegenwoordig worden meer en meer auto-onderdelen online verkocht. Wij zijn op tijd in dat online verhaal gestapt, waar sommige concurrenten dit niet hebben gedaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat we minder concurrentie hebben en we daardoor serieus gegroeid zijn.
Ons huidig magazijn in Overloon, die overigens destijds ook door Frisomat gebouwd is, is om die reden te klein geworden. Uitbreiden op die locatie was geen optie, dus hebben we beslist om te verhuizen en daar hoorde ook de bouw van een nieuw magazijn bij.
REQUIREMENTS
Welke zaken waren voor u van cruciaal belang bij het realiseren van deze opslagloods om nu en in de toekomst optimaal te kunnen werken?
In onze nieuwe loods willen we vooral efficiënt kunnen werken. Je kunt onze processen onderverdelen in een aantal stappen:
- Oude of schade auto’s komen binnen en moeten gedemonteerd worden.
- De te verkopen onderdelen worden gelabeld, gefotografeerd en op de webshop geplaatst.
- Onderdelen worden gestockeerd in het magazijn.
- Onderdelen worden ter plekke verkocht of moeten verzonden worden naar de klant.
Het was voor ons belangrijk dat we deze processen zo efficiënt mogelijk kunnen onderverdelen in onze nieuwe loods. Zo hebben we achteraan de werkplaats, vind je in het midden het magazijn en vooraan onze kantoren en de balie voor verkoop.
De kantoren en verkoopbalie ondervinden op die manier ook geen hinder van het lawaai van de werkplaats.

EXPERTISE
Wij zijn een samenwerking aangegaan voor het bouwen van uw magazijn en doel was om samen tot een optimaal resultaat te komen, maar hoe bent u bij Frisomat terecht gekomen en waarom heeft u uiteindelijk voor onze expertise gekozen?
Het eerste contact met Frisomat gaat al een hele tijd terug naar 1995 toen ik een folder van Frisomat vond voor het autobedrijf van mijn ouders.
Later, toen ik zelf verder ging in demontage van auto’s heb ik mijn eerste magazijn laten zetten door Frisomat. Dat was een heel aangenaam en professioneel contact. Toen mijn loods in 2001 te klein was, heeft Frisomat deze uitgebreid naar een opslagloods dubbel zo groot. Dit is snel gebeurd en de service naderhand was top. Daarom twijfelde ik geen moment om contact op te nemen met Frisomat na de beslissing om te verhuizen en een nog groter magazijn te plaatsen.
Het fijne aan de samenwerking met Frisomat vind ik dat zij alles uit handen nemen voor je. Niet enkel het bouwen van het magazijn, maar ook voor de ramen, de deuren, het dak kun je bij hun terecht.
Ze denken daarnaast ook heel proactief met je mee; wij hebben een bouwhoogte van 8 meter, maar voor onze werkplaats is dat niet nodig. Op aanraden van Frisomat plaatsen we daar nu binnen een lager dak, waardoor we verwarmingskosten besparen. Daarnaast helpt Frisomat ook bij de bouw van een 180m lange schutting, zodat onze demontage wagens niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
Hoe heeft u het proces van de bouw van het magazijn ervaren?
Normaal lopen bouwprojecten achter op tijd. Ons project loopt een 1,5 week voor op tijd! Alles verloopt dus heel vlot en ik heb hier eigenlijk niets op aan te merken.

VANDAAG DE DAG
Op welke manier gebruikt u het magazijn vandaag de dag binnen uw organisatie en voldoet dat een uw initiële doelstelling?
We moeten de loods nog in gebruik nemen, maar ik heb een heel goed vertrouwen dat dit gaat lopen zoals we initieel gepland hebben. We hebben zelf een goed beeld van onze bedrijfsprocessen en zijn er wel van overtuigd dat het magazijn zoals we die nu neerzetten optimaal kan bijdragen aan een efficiënte werking.
NIEUWE UITDAGINGEN
Zijn er nieuwe uitdagingen die spelen en waarvoor u opnieuw een beroep zou doen op Frisomat?
Op dit moment staan er geen grote uitdagingen meer op de planning. Maar als ik ooit nog een magazijn wil laten bouwen, dan zou ik zeker weer een beroep doen op Frisomat.
ADVIES
Welke adviezen zou u toekomstige organisaties die een loods willen bouwen willen meegeven?
Denk van tevoren goed na over je doel, waarvoor ga je de loods gebruiken? En breng dan je processen in kaart. Op die manier vind je een optimale inrichting voor jouw loods. Je kunt hiervoor ook zeker eens ten rade gaan bij collega ondernemers, hoe richten zij bepaalde zaken in? Maar ook de input van je werknemers is belangrijk, zij moeten uiteindelijk namelijk het werk doen.
Ben je ook bewust van het feit dat er vaak meer mogelijk is dan je denkt en zorg ervoor dat je met een partner samenwerkt die hier proactief op anticipeert.